تیپ‌شناسی دانشجویان

همکاران

نویسنده

مشاور سازمان بین المللی دانشگاهیان


در این نوشته قصد نداریم تیپ‌های متفاوت شخصیتی رو قضاوت یا نقد کنم، بلکه تلاش اینه که بتونیم نحوه‌ی تعامل مناسب با اون ها رو معرفی کنیم. نکته‌ای که به باور ما باید برای همه‌ی این تیپ‌های شخصیتی رعایت بشه اینه که فارغ از اینکه نحوه‌ی رفتار اون ها رو می‌پسندیم یا نه باید به همه‌ی اون ها احترام بذاریم.

کسانی که غر می زنن:

تمام تلاشتون رو کنید که با این‌جور افراد مشورت یا درد دل نکنید! چون تمام کاری که می کنن پیدا کردن تمام نکات منفی زندگی و شکایت کردن از اون هاست. تا می تونید از این ها فاصله بگیرید. حتی اینکه بهشون گوشزد کنید که منفی نگر هستند یا غر می زنند هم سودی نداره و تنها باعث میشه اون ها با آب و تاب بیشتری از مشکلات و مصائب زندگی سخن بگن. اگه مجبور شدید با اون ها صحبت کنید در جواب غز زدن هاشون واکنشی نشون ندید، فقط بحث رو عوض کنید. وسط غر زدن هاشون به یه اتفاق روزمره جذاب مثلا بازی فوتبال دیشب یا یه اتفاق مثبت پیش پا افتاده مثلا خوشمزه بودن نهار اون روز اشاره کنید و سعی کنید بحث رو به اون سمت هدایت کنید.

کسانی که سیاسی هستند:

این افراد هیجان زیادی دارن و کاملا باور دارن مسیری رو که طی می کنن باعث نجات مردم کشورشون میشه. اگه به اون ها برخوردید فقط به حرف هاشون گوش بدید. قطعا نکات مثبت و تئوری های زیبایی توی حرف هاشون وجود داره. قطعا گوش دادن به صحبت هاشون اطلاعات عمومی شما رو زیاد می کنه. ولی خیلی مواظب باشید اسیر فضای احساسی و حال و هوای پر هیجان اون ها نشید. معمولا خیلی از این افراد در صحبت کردن و دفاع کردن از عقایدشون توانمند هستند. ولی چیزی که این افراد ازش غافل هستند اینه که فعالیت سیاسی و دانشجوی موفق بودن هم زمان با هم امکانپذیر نیست. دانشجو باید دانش سیاسی داشته باشه، اما نباید درگیر کار سیاسی بشه!

کسانی که فقط دنبال تفریح هستند:

معمولا این افراد رو در حال گیم بازی کردن یا انجام بازی های مختلف می‌بینید. تا دیروقت بیدار می مونن و کلاس‌های زیادی رو غیبت می کنن. قطعا وقت گدروندن با این افراد لذت بخشه. حتما باهاشون تفریح کنید. فقط مواظب باشید بی برنامگی اون ها زندگی شما رو بی برنامه نکنه! همین طور این گروه از افراد نسبت به واقعیت های مهم زندگی، مثلا اهمیت درس خوندن در دانشگاه بی تفاوت هستند. هوشیار باشید که این حس بی تفاوتی بسیار مسریه.

کسانی که فقط درس می خونن:

افراط در هر جهتش خوب نیست! افرادی که فقط درس می خونن، شاید بتونن شاگرد اول های کلاس خودشون باشن، اما اگر در کنار درس خوندن، به جنبه های دیگه زندگی دانشجویی بی توجه باشن، هم در کوتاه مدت ممکنه دچار مشکل بشن و هم بعد از فارغ‌التحصیلی با وجود داشتن یک معدل بالا. البته تا اونجا که می تونید با این افراد در ارتباط باشید و توی درس‌ها ازشون کمک بگیرید. فقط بعضی از این دانشجوها ممکنه در رقابت زیاده روی کنن یا بیش از اندازه دارای استرس باشند.

تیپ مذهبی ها: با این تیپ از دانشجویان بخاطر اخلاق مدار بودن می تونید به‌عنوان یه دوست صاف و صادق روشون حساب کنید. بهتره اگر با این افراد اختلاف دیدگاه مذهبی یا سیاسی دارید، به‌جای اینکه درباره اختلاف دیدگاهتون بحث کنید، درباره نقاط مشترک فکری تون صحبت کنید. این‌طور حس بهتری پیدا می‌کنید و باعث پیشرفتتون می شه.

تیپ‌های قومیتی: این دانشجوها حساسیت بسیار زیادی روی قومیت خودشون دارن و ممکنه حتی به برتری قومیت خودشون اعتقاد داشته باشن. هر کاری می‌کنید چه جلوی این دوستان چه پشت سرشون از گفتن جوک های قومیتی پرهیز کنید. حتی اگه این افراد به ظاهر به جوک های شما بخندند؛ این جوک ها باعث رنجش عمیق تیپ‌های قومیتی میشه. همین‌طور باعث تشدید دیدگاه قومیتی در اون ها میشه.