آنچه یک خوابگاهی باید بداند!

همکاران

نویسنده

مشاور سازمان بین المللی دانشگاهیان


انتخاب هم اتاقی

سعی کنید هم اتاقی­هاتون رو از بچه­های هم رشته و هم ورودی خودتون انتخاب کنید. اینجوری صحبت­هایی که تو اتاق میشه کاملا با رشته­ای که میخونید مرتبطه و برنامه‌های کلاس ها و همین‌طور برنامه ی امتحاناتتون، جزوه ها و کتاب ها مشترکه.

لوازم مشترک، لوازم شخصی

در خوابگاه دانشجویی هم مثل خانه خودتان، بعضی وسایل به‌صورت مشترک استفاده می شن و بعضی وسایل شخصی هستن. خوب، تفاوت فرهنگی افراد حاضر در خوابگاه ممکنه برداشت های مختلفی رو به وجود بیاره. مثلاً برای یک نفر، دمپایی یا ماهیتابه وسیله شخصی به‌حساب نیاد و به خودش حق بده دمپایی دوستش رو بپوشه یا از ماهیتابه اش برای غذا درست کردن استفاده کنه، ولی یه نفر ممکنه حساسیت بیشتری داشته باشه و خوشش نیاد پای کسی توی دمپاییش بره. پس لازمه این چیزها رو بین خودتون روشن کنید تا باعث کدورت یا درگیری نشه.

تیک آف آرام!

وقتی که صبح زود از خواب بلند میشد قبل از اینکه از تخت بیرون بیاین به یکی از اتفاق های خوبی که روز قبل براتون پیش اومده فکر کنید. سعی کنید بخاطر احترام به هم اتاقی های دیگه که هنوز خواب هستند با سر و صدای کم از تخت خواب بیرون بیاین. مخصوصا اگه طبقه ی دوم یک تخت دو نفره هستید موقع پایین اومدن از پله های تخت مواظب صدای غژ غژ تخت باشید. جان من حتی اگه ورزشکار هم هستید از طبقه ی دوم نپرید پایین!

کارهای اول صبح

یک سری عادت های اولیه رو هم باید در خودتون نهادینه کنید. حتما یه چیز کم هم شده بخورید. معده ی خالی باعث میشه نفستون بوی خوبی نده و از طرفی، نخوردن صبحانه باعث می شه قند خونتون بیاد پایین، یادگیری تون صبح کم بشه، بی حوصله باشید و تنقلات زیاد بخورید که در نتیجه باعث افزایش وزن تون می شه. بازم بگم یا کافیه؟

مسواک رو جزو اولین کارهای بعد از بیدار شدن قرار بدید. به ظاهر خودتون قبل از رفتن به دانشگاه برسید. این برای این نیست که بقیه از شما خوششون بیاد. این برای اینه که خودتون حس خوبی داشته باشید و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

همسایه ات رو دزد نکن ...

یه مثل قدیمی هست می گه مالت رو محکم نگه دار، همسایه ات رو دزد نکن. قبل از رفتن به دانشگاه اگه بچه های دیگه هم توی اتاق خواب هستند درب اتاق رو قفل کنید تا خدایی نکرده دزدی از اتاقتون صورت نگیره. همین‌طور بهتره که مواظب وسایل قیمتی خودتون (مثل لپتاپ، گوشی و ...) باشید.

جمع چسبنده دوستان

وقتی به خوابگاه برمی گردید به تمام افراد اتاق سلام کنید. حتما ارتباط چشمی بین شما و تک تک افراد اتاق برقرار بشه. محکم و پر انرژی سلام کنید. قراره این‌جور سلام کردن هم حال شما رو بهتر کنه هم حال هم اتاقی هاتون رو. احتمالا وقتی وارد اتاق میشید 2 یا 3 تا از بچه ها دارن با هم حرف می زنن. همیشه این خطر وجود داره که شما هم به جمعشون اضافه بشید و مشغول حرف زدن بشید. من اسم این حالت رو میذارم چسبندگی جمع دوستان. تا به خودتون میاید می‌بینید که آخر شب شده و درسی نخوندید. هر چقدر بیشتر کنار دوستاتون میشینید جدا شدن از اون جمع سخت تر میشه. پس وقتی وراد اتاق میشید مواظب چسبندگی جمع دوستان باشید. قبل از اینکه اسیر این چسبندگی بشید. به سرعت لباستون رو عوض کنید و با جزوه ها و کتابهاتون برید سالن مطالعه ی خوابگاه. قرار نیست تا آخر شب تو سالن مطالعه بموند. حتی اگه قراره فقط نیم ساعت هم درس بخونید بهش اولویت بدید. اول درس بخونید بعد با خیال راخت با دوستاتون وقت بگذرونید.

ظرف های انباشته

بعد از غذا خوردن بلافاصله ظرف هاتون رو بشویید قبل از اینکه غذا خشک بشه و به ظروف بچسبه! حتی اگه حال شستنش رو بعد از غذا ندارید، بذارید ظرف ها خیس بخوره تا وقتی که چند ساعت دیگه اراده شستنشون اومد، راحت تر تمیز بشن.

شستن لباس ها

اگه تو خوابگاه ماشین لباسشویی وجود داره مواظب برنامه ی لباسشویی باشید. این که چه روزی می تونید از ماشین لباسشویی استفاده کنید خیلی مهمه. اگه تو خوابگاه ماشین لباسشویی ندارید، هر روز برنامه شست شوی لباس رو داشته باشید. میرید حمام هم‌زمان لباس های مربوط به اون روز بشورید. نذارید لباس ها جمع بشه که هم شستنشون سخت تر میشه هم ممکنه بوشون هم اتاقی ها رو اذیت کنه.

حساب کتاب های داخلی

همیشه یه کاغذ به دیوار بچسبونید. روی کاغذ جدولی که اسم همه‌ی بچه های اتاق توش نوشته شده باشه رو بکشید. هرکسی که برای اتاق خرید می کنه مقداری که از بچه ها طلب داره رو به‌صورت مثبت توی ستون خودش بنویسه و سهم هر کدوم از بچه ها اتاق رو به‌صورت منفی توی ستون خودشون. هفته ای یک‌بار ستون هر کس رو جمع بزنید و اونهایی که منفی هستند سهم خودشون رو بدن و اونهایی که مثبت هستند طلبشون رو بردارن.

خواب خوابگاه

همیشه یادتون باشه یکی از رنج آورترین قسمت های دانشگاه سختی و خستگی موقع از خواب بیدار شدنه. بدونید که با به موقع خوابیدن زندگی خودتون رو خیلی راحت تر می‌کنید. طبیعتا وقتی چند نفر تو اتاق هستند نمی شه توقع داشت که اون ها مثل شما به موقع بخوابند. من به شما توصیه می‌کنم همون روز اول برید داروخانه و Ear Plug و چشم بند برای خودتون بخرید. با استفاده از این ها می تونید راحت بخوابید بدون اینه نور یا صدا مزاحم خواب شما بشه. همیشه قبل از خواب سعی کنید به یکی از اتفاق های خوبی که اون روز براتون پیش اومده فکر کنید.

پذیرش مهمان

خوب اصلاً مهم نیست شما اهل کدوم شهر و استان کشور هستید. همه ایرانی ها به مهمان نوازی مشهور هستن و احتمالاً برای شما هم پیش بیاد یکی از دوستانتون از جای دیگه ای بیاد سمت شما و بخواید اون رو در خوابگاه مهمان کنید. قدم مهمان روی چشم! اما با توجه به اینکه اتاق یک فضای مشترکه، بهتره رضایت هم اتاقی ها رو هم داشته باشید و وقتی مهمانتون میاد، رعایت حال اون ها رو انجام بدید.