چطور در تهران حرکت کنیم؟!

همکاران

نویسنده

مدیرمسئول مجله یادگار


خوب به زبان ساده‌تر بگوییم، منظور این است که چطور از یک جایی در تهران به‌جای دیگرش برویم!

نگران نباشید، هیچ‌کس همه تهران را نمی‌شناسد!

اگر فکر می‌کنید قرار است بعد از چند سال زندگی کردن در تهران آن را بشناسید سخت در اشتباهید! دراین‌باره باید گفت حتی پیک‌های موتوری، رانندگان آژانس و شاید حتی شهردار تهران! بخش‌هایی از ابعاد ناشناخته تهران را نشناسد! به همین خاطر زیاد نگران نباشید. آن‌ها که ساکن شرق تهران هستند غربش را نمی‌شناسند و بالعکس! درباره شمال و جنوب هم همین واقعیت وجود دارد.

گوگل مپ، برای گم نشدن!

اگر درجایی قرار گرفتید و نتوانستید تشخیص دهید کجایید، در صورت داشتن گوشی هوشمند، گوگل مپ را باز کنید و GPS گوشی را هم روشن کنید تا به شما نشان دهد کجا هستید! بعد هم برایش مشخص کنید که به کجا می‌خواهید بروید تا شما را راهنمایی کند که مسیر پیاده و سواره‌اش چطور است.

BRT، سریع و کم‌هزینه و دمای خوب!

هرکسی در فصل گرم به دنبال فضای خنک و در فصل سرد به دنبال فضای گرم است، BRT را انتخاب می‌کند. البته می‌گویند نگوییم BRT، بگوییم سامانه اتوبوس‌های تندرو! خلاصه اینکه علاوه بر خوش دما بودن این وسیله، به نسبت سایر وسایل نقلیه روی زمینی، به خاطر داشتن خطوط جداگانه، سریع‌تر است و البته هزینه‌اش هم پایین است. پس اصلاً فکر نکنید در تهران افراد ضعیف‌تر سوار اتوبوس می‌شوند.

در سوارشدن به اتوبوس شلوغ احتیاط کنید. هم امکان سرقت وسایل شما زیاد است و هم گاهی اگر صبر کنید، اتوبوس‌های بعدی خلوت‌تر خواهند بود.

مترو، سریع و معمولاً شلوغ

بدون شک سریع‌ترین وسیله جا به‌جای مترو است، اما در ساعت‌هایی از شبانه‌روز (به‌خصوص اول صبح و ساعت‌های عصر) بیش‌ازحد شلوغ است، ولی اگر در ساعات میانی روز یا آخر شب از آن استفاده کنید، قابل‌تحمل‌تر خواهد بود و چه‌بسا حتی جای نشستن هم پیدا کنید! حواستان باشد در مترو وسوسه خرید پیدا نکنید، چراکه بسیاری از آنچه موردنیاز دارید با قیمت پایینی به فروش می‌رسد که درباره کیفیت آن‌ها تضمین خاصی وجود ندارد.

تاکسی‌های خطی، مطمئن و گاهی کم پیدا

در شهر تهران ده‌ها خط تاکسیرانی وجود دارد که از مبدأ مشخصی به مقصد مشخصی می‌روند و هزینه از پیش تعیین‌شده‌ای را هم دریافت می‌کنند. تمامی تاکسی‌های زرد و سبزرنگی که در سطح شهر مشاهده می‌کنید، دارای مجوز و کنترل‌شده هستند و با خیال راحت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

راستی یادتون باشه کرایه تاکسی را قبل از رسیدن حساب کنید!

اپلیکیشن‌های درخواست خودرو

لازم نیست حتماً وضعتان خیلی خوب باشد که از این اپلیکیشن‌ها استفاده کنید، چراکه در بعضی ساعات خلوت، قیمت آن‌ها به‌قدری پایین است که اگر دو نفر باشید و بخواهید مسیری را با تاکسی بروید، به صرفه‌تر است که از این اپلیکیشن‌ها استفاده کنید! در حال حاضر اسنپ، تپسی، کارپینو، آژانسی و کابین اپلیکیشن‌های درخواست خودرو در تهران هستند. البته یادتان باشد هر بار یکی دو اپلیکیشن اصلی را چک کنید، قیمت‌هایشان رقابتی است و هر بار یکی ارزان‌تر از دیگری! در ضمن برای رفتن در محدوده طرح ترافیک، کارپینو اصولاً ارزان‌تر است.

مسافربرهای شخصی، گزینه ناچاری

به جز تاکسی‌ها، بسیاری برای گذران امور زندگی خود به شغل مسافربری می‌پردازند. گاهی این ماشین‌های شخصی قیمت بالاتری می‌گیرند و گاهی همان قیمت تاکسی را دریافت می‌کنند. البته این مسافربرها اصولاً نمی‌توانند وارد طرح ترافیک شوند و ممکن است در بعضی موارد به دلیل چک نشدن آن‌ها خطراتی برای دختران دانشجو همراه داشته باشند. به همین خاطر، این گزینه را در حالت ناچاری و در صورت فقدان وجود سایر گزینه‌ها انتخاب کنید.

موتور؟ موتور؟ نه!

ممکن است گاهی که از کنار خیابان عبور می‌کنید، افرادی را ببینید که روی موتور خود نشسته‌اند و با دیدن شما می‌گویند موتور؟ موتور؟ یا در حال عبور از کنار شما این را می‌گویند. پیک‌های موتوری گزینه خوب و کار راه‌اندازی برای جابه‌جایی مرسولات داخل شهر هستند، اما توصیه می‌کنیم از این گزینه ناایمن به‌هیچ‌وجه برای تردد خودتان در تهران استفاده نکنید.

پیاده‌روی

اگر بدانید پیاده‌روی ضمن کمک به حفظ شرایط اقتصادی‌تان چقدر به‌سلامتی تان کمک می‌کند! استقبال بیشتری از آن می‌کردید. البته این نکته را در یاد داشته باشید در روزهایی که آلودگی هوا به سطح بالایی می‌رسد (که امیدواریم امسال کمتر اتفاق بیفتد) پیاده‌روی چندان توصیه نمی‌شود؛ اما در سایر روزها و به‌خصوص در هنگامی‌که هوا روشن است، پیاده‌روی کمک زیادی به حفظ سلامت شما خواهد کرد.